Nyomd meg a gombot: a Quick reply-ok szerepe a felhasználói élményben

A legszuperebb dolog a chatbotokban, hogy a technológia nagyfokú szabadságot biztosít – felhasználói és fejlesztői szempontból egyaránt. Kicsit olyan “Vissza a természethez!” élményt ad, hogy a problémámat – ahogy a való életben bárhol – szövegesen tudom elmondani, amire ugyanebben a formában kapok választ.
 

Minek korlátoznám ezt a szabadságot rideg, lelketlen gombokkal?! – merülhet fel a kérdés. De aggodalomra semmi ok, a Quick reply-ok csak hozzáadnak a felhasználói élményhez, mintsem hogy elvennének!

Hogyan javasolt használni?

A Quick reply nem más, mint a képernyő alján megjelenő kattintható gomb (vagy gombok: összesen 11 gyorsgomb jelenhet meg egy üzenet alatt). Ha a felhasználó ezek közül az egyikre rányom, akkor annak tartalmát elküldi a botnak, a gombok pedig eltűnnek.

 

Egy Quick reply ugyanolyan üzenetet küld, mint amit saját magunk gépelünk be, de a szerver a gomb feliratától eltérő adatokat is kaphat (például a gombhoz rendelt egyedi azonosítót). A Quick reply-ok használatánál érdemes odafigyelni, hogy a feltett kérdésre a felhasználók akár a gombok használata nélkül, üzenetben is válaszolhassanak.

 

 

Ha a chatbot egy végtelen hosszú autópálya, amin szabadon lehet száguldani, akkor a Quick reply-ok a sávok, amelyek irányban tartanak. Remekül használhatjuk őket arra, hogy a felhasználóval megismertessük a chatbot funkcióit, illetve hogy irányt mutassunk neki a bot használata során.

 

A gyorsgombok segítségével elkerülhetjük a félreértéseket is. Egy adott kérdésnél megjelenő gombokkal érzékeltethetjük a felhasználóval, hogy milyen válaszokat várunk tőle. Ugyan jó eséllyel a user inkább a gombok közül választ, azzal, hogy ezt nem muszáj neki megtennie, meghagyjuk neki a szabadságot, hogy a saját szavaival válaszolhasson.

 

Kabáthoz a gombot

Fontos észben tartanunk, hogy nem mindig érdemes Quick reply-okat használni, mert az pont a bevezetőben említett szabadságot veszi el a usertől.
Már a felhasználói folyamatok tervezésekor mérlegelnünk kell, hogy melyek azok a szituációk, amikor érdemes a felhasználó kezét megfognunk, és megmutatnunk, hogy merre mehet tovább.

 

A jól megfogalmazott, és megfelelő időben kiküldött gyorsgombok sokat növelnek a felhasználói élményen. Megmarad az önkifejezés szabadsága, ugyanakkor nem érzi a user elveszve magát, hiszen a segítség mindig akkor jön, amikor arra valóban szükség van.

 

Merjünk hát Quick reply-okat alkalmazni!