Chatbot bubi design – avagy hogy tervezzük meg a beszélgetés küllemét

A RoboRobo-nál a kezdetektől nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy az általunk fejlesztett botok ne csupán funkcionalitásukban, de megjelenésükben, a dizájnban is korszerűek és felhasználóbarátak legyenek. Ennek egyik része a webView felugró ablakokban megjelenő felületek, a másik pedig maga a beszélgetésben a bot által küldött üzenetek felépítése és az információk csoportosítása. Attól persze, hogy egy chatbottal zajló üzenetváltás „jól néz ki”, még nem biztos, hogy a fentebb említett célok – például az ergonómia – szempontjából is telitalálat.

 

Az üzenetek “designolása” során figyelembe kell venni, hogy a bot válaszát:

  • hány darab buborékban érdemes elküldeni;
  • a buborékokon belül használjunk-e sortörést;
  • a buborékokon belül használjunk-e emojit, és ha igen, a szöveg mely részére helyezzük el ( az üzenet legelejére, vagy az információt tartalmazó szó elé/mögé );
  • a UI elemeket / képeket a tényleges információkat tartalmazó buborékok előtt, között vagy után küldjük ki.

Bubik, bubik mindenhol…

A gyermekkori képregényélményeket idéző Messenger-szövegbuborékok mára szimbólumokká váltak, a 21. századi digitális kommunikáció jelképei. A chatbotokkal folytatott üzenetváltások során e buborékok nem csupán az olvashatóságot segítő dizájnelemek, hanem a szövegek tagolásában, tematizálásában is fontos szerepük van.

 

Ideális esetben minden összefüggő üzenetegység külön-külön buborékba kerül; még akkor is, ha nem szabályszerű, váltott dialógus zajlik a felhasználó és a bot között. Elkülönül például a user kérdésére adott válasz – azaz a konkrét információközlés – és a chatbot viszontkérdése. A buborékok közötti térköz ilyenkor az imént említett, tervezett szünetek vizuális megjelenítése, mely az áttekinthetőséget segítő szeparátorként is jelentőséggel bír.

 

 

Az egymás után küldött buborékok ideális számát nehéz meghatározni, hiszen az az egyes buborékokban megjelenő szövegek terjedelmétől, az adott eszköz képernyő-/kijelzőméretétől, illetve az felhasználó olvasási sebességétől és reakcióidejétől is függ.

 

Íratlan szabály ugyanakkor, hogy csupán annyi üzenetet praktikus elküldeni két felhasználói reakció között, hogy az első lehetőleg ne csússzon ki a képernyőről. Mint azt már említettük, nem szerencsés nagy terjedelmű szövegeket egy üzenetbe zsúfolni, ha azonban logikailag mégis indokolt volna ilyen megoldást alkalmazni, akkor a buborékon belüli sortörésekkel is segíthetjük az olvashatóságot.

Szöveg és UI vagy UI és Szöveg

Bár a Messenger alapvetően szövegalapú kommunikációs platform, természetesen – ahogyan a mindennapi csevegésekben, úgy a chatbotok esetében is – különböző vizuális elemek használatával feldobható, élményszerűbbé tehető az információközlés, az interaktivitást pedig grafikus UI (user interface) megoldások segítik. Tapasztalataink szerint nem mindegy azonban, hogy milyen formában és mikor küldünk például képeket vagy UI elemeket a felhasználóknak.

 

 

Ideális esetben szöveges üzenet vezeti fel az extra tartalmak érkezését, ennek pedig gyakorlati és stratégiai haszna is van. Előbbi főként akkor mutatkozik meg, ha a képek a fájlmérettől és az internet-kapcsolattól függően esetleg lassabban töltődnek be, a felhasználó azonban így tisztában van a várakozás okával. Stratégiai szempontból mindeközben lényeges, hogy az ilyen üzenetsorrend fenntartja az „emberi” kommunikáció érzetét, hiszen a chatbot nem „tudja le” a választ egy előre bekészített képi elem elküldésével, hanem szöveggel reagál a felhasználó kérdésére, s ezt csak később egészíti ki a képpel.

Emoji-k

Némileg más a helyzet a Messenger-üzenetváltások fontos eszközét jelentő emojik használatával. Az emojik ugyanis az ázsiai írásjelekhez hasonlóan sokszor önmagukban is komplex üzeneteket hordoznak, szövegekhez kapcsolódva pedig bővíthetik, módosíthatják az írott üzenetek eredeti tartalmát. Segítenek egyértelműsíteni, felismerni a közlő szándékát, üzenetrészeket emelnek ki, grafikus utasításokkal irányítják a kommunikációs folyamatot.

 

Összességében tehát elmondható, hogy a chatbotok sikerének kulcsa – természetesen a megfelelő minőségű, megbízható tartalomszolgáltatás mellett – a tudatosan és körültekintően tervezett üzenet design. Az üzenetek ritmusa, a gépelés imitálása, a képek, az emojik használata mind-mind barátságosabbá és könnyebben értelmezhetővé teszik a felhasználók számára a botokat, az ember és gép közötti kommunikáció pedig egyre hatékonyabbá válik általuk.