Hol a csomagom? Megmondja a chatbot!

A RoboRobo-nál imádjuk az olyan kihívásokat, melynek során könnyebbé tehetjük az emberek mindennapjait a chatbotok segítségével. Folyamatosan kutatunk és fejlesztünk olyan megoldásokat, melyek a hasonló, hétköznapokban szinte mindenkivel előforduló helyzeteket és igényeket szolgálják ki.
 
Ennek a folyamatnak az eredménye többek között egy olyan chatbot megoldás is, mellyel minden eddiginél egyszerűbben követhetjük az úton lévő csomagjainkat!
 
A csomagkövető chatbotunkat most a RoboRobo fiktív csomagküldő szolgálatán, az RPL-en keresztül mutatom be.

Csomagkövetés a chatbottal

 

Az RPL Bot folyamatait úgy terveztük meg, hogy a felhasználó minimális energiabefektetéssel, a leggyorsabban megkapjon minden, számára fontos információt.

 

Nincs is más teendőnk, mint hogy megírjuk a chatbotnak a rendeléskor kapott csomagazonosítót, ezt követően a bot már keresi is a futárszolgálat adatbázisában a csomagot és annak állapotát.

 

A küldemény aktuális státuszát a bot megjeleníti szövegesen, illetve elküldi egy kártya (Generic Template) formájában is. A kártyán szereplő kép szerveren generálódik a csomag adatainak felhasználásával.

 

Az üzeneteket és a kártyát úgy terveztük meg, hogy a legfontosabb információkat, úgy mint a csomag aktuális státusza vagy épp a kiszállítás várható időpontja, a user azonnal láthassa. A kártya funkciógombja segítségével megnyitható a csomag adatlapja egy WebView ablakban.

 

 

Ezen az adatlapon a fenti adatokon túl látható a csomag teljes szállítási előzménye, illetve megoszthatjuk a rendelés adatlapját ismerőseinkkel. Így ha például egy barátunk kérésére rendeltünk valamit, ő is folyamatosan ismerni fogja a csomag helyzetét.

 

 

A csomag adatlapján kapcsolhatjuk be a rendelés követését. Egy felhasználó egyszerre több csomagról is kérhet értesítést. A bekövetett csomagokról minden alkalommal értesítést küld a chatbot, ha a küldemény státusza megváltozott. Ennek köszönhetően nem kell folyamatosan figyelgetnünk, hogy hol jár a csomagunk, mindenről folyamatosan tájékoztat minket a chatbot.

 

 

További funkciók

A Botblog hasábjain többször is írtunk arról, hogy mennyire fontos a felhasználói folyamatok alapos kidolgozása. Természetesen ezt a csomagkövető botunk tervezésekor is szem előtt tartottuk, így a chatbotot felkészítettük arra is, ha a “Kérlek add meg a csomagazonosítót” kérésre esetleg nem egy érvényes kódot kapna a felhasználótól.

 

A chatbot válaszol például az alábbi esetekben is:
 

  • Helytelen formátumú azonosító – a bot csak akkor indít keresést, ha egy megfelelő formátumú azonosítót talál az üzenetben. Ellenkező esetben megkéri a felhasználót, hogy ellenőrizze és próbálja újra beírni a kódot.
  •  

  • “Nem találom a kódot”, “Elvesztettem” – A chatbot válaszában segít a felhasználónak, hogy hol találhatja meg a csomagja azonosítóját (pl. egy korábbi emailben, sms-ben, a kereskedő weboldalán, stb.).
  •  

  • “Nem kaptam”, “Nincs ilyenem” – A bot javaslatot tesz a felhasználónak, hogy keresse fel a kereskedő ügyfélszolgálatát a csomagazonosító beszerzése végett.

 

Milyen lenne a chatbot a valóságban?

A RPL bot egy kutatási projeknek készült. Amennyiben megrendelésre állítanánk össze egy futárszolgálat chatbotot, az alkalmazás szerves részét képezné egy élő chat modul is, melynek segítségével a felhasználó kapcsolhatja az ügyfélszolgálatot. Ez akkor igazán praktikus, ha a szállítás közben valamilyen probléma adódik, így a felhasználó közvetlenül kapcsolatba tud lépni az ügyfélszolgálattal a chatbot által.

 

A chatboton keresztüli azonosítást követően a felhasználók akár ügyfélszolgálati segítség nélkül is módosíthatják a csomagjaik kiszállítási dátumát vagy egyéb módosítható adatokat.

 

A chatbot működéséhez szükséges egy külső rendszer integrálása, amin keresztül a csomagokkal kapcsolatos információkat kaphatjuk meg. A chatbot önállóan, vagy más, multifunkciós bot egy moduljaként integrálva is kiválóan képes működni.

 

A bot koncepciójának kidolgozása előtt részletes kutatást végeztünk, melyben olyan mindennapos élethelyzeteket kerestünk, melyben igazi segítség lehet egy bot. A kutatás eredménye segít minket abban, hogy olyan chatbotokat fejlesszünk, melyek modern társainkká válhatnak a mindennapjainkban.