Hogyan tartsunk fitten egy chatbotot?

Elsőre talán furcsának hathat, hogy egy chatbotnak is van edzettségi állapota. Pedig van! A chatbotok modern és lehetőségekkel teli eszközök, de ha nem figyelünk oda rájuk, az idők során könnyen elavulhatnak, és nem szolgálják többé ugyanolyan hatékonyan a funkciójukat. Ennek egyik oka a folyamatosan változó és növekvő felhasználói elvárás a chatbotokkal szemben.

 

Éppen ezért fontos, hogy időről időre gondoskodjunk róla, hogy a chatbotunk ugyanolyan friss és egészséges legyen, mint a munkába állásának első napján.

Négy tényező, ami ronthatja a bot fittségét

🤔 Félreértések. Egy chatbot készítésekor arra törekszünk, hogy az a legváltozatosabban megfogalmazott üzenetekre is reagáljon. Erre azért van szükség, hogy a felhasználót minden körülmények között megértse a bot.
A nyelv gyorsan változhat, ezért előfordul, hogy megjelennek új szlengek, vagy egy kifejezést egyre többen máshogy kezdenek el használni. Ennek eredményeképpen a bot nem fogja érteni a usert, és ez frusztrációhoz vezethet.

 

🥺 Igény új funkciókra. A chatbot-tervezést minden esetben egy nagyon alapos kutatás előz meg. Ennek segítségével határozzuk meg a bot majdani funkcionalitását. Később azonban folyamatosan felmerülhetnek olyan felhasználói igények, amelyek a készítéskor még nem voltak jelen. A botot fel kell ezekre is készítenünk, ha szeretnénk, hogy ezek a funkciók elérhetők legyenek.

 

💁🏻‍♂️ Emberi segítségkérés mellőzése. Egy bot nem képes mindenre. Jelenleg még a mesterséges intelligencia alapú beszédfelismerés sem tud értelmezni egy nagyon hosszú és összetett kérdést. De ez nem is feltétlenül probléma. A botok képesek arra, hogy felismerjék, mikor kell emberi kezelő segítségét kérni. Ha ezt egy chatbot viszont gyakran rosszul méri fel, az negatív felhasználói élményt eredményez.

 

⛓ Rendszerintegráció hiánya. A legtöbb chatbot külső rendszerek segítségével működik, onnan nyeri azokat az információkat, amiket a felhasználói kérdésre továbbít. A technológia folyamatosan változik, fejlődik, a szoftverek is időről időre frissülnek. A chatbot tulajdonosok alkalmazhatnak új rendszereket is, amikkel szintén együtt kell működnie a botnak a későbbiekben. A chatbot működését a frissített rendszerekhez kell igazítani, máskülönben lehet, hogy nem fog tudni a kérdésekre megfelelően válaszolni.
 

 

Hogyan tarthatjuk egészségesen a botunkat?

Viszonylag hamar észrevehető, ha a bot kezd veszíteni fittségéből, ezért folyamatosan érdemes vizsgálni, hogy a userek hogyan használják a chatbotot. Ez a technológia már nem újkeletű, számos jól működő bottal találkozhattak már a felhasználók, ezért nem fogják elnézni, ha egy bot nem úgy működik, ahogy azt elvárnák.
 
Érdemes időről időre megvizsgálni, hogy az emberek hogyan lépnek interakcióba a chatbottal, milyen kérdéseket tesznek föl, hogyan, milyen szóhasználattal írnak, illetve hogy ezekre a bot miképpen reagál.
 
Az gyorsan kitűnik, ha a felhasználók próbálnak elérni egy olyan funkciót, amire a chatbot még nem tud megfelelően reagálni. Ezekre a botot utólagos fejlesztéssel meg lehet és érdemes is megtanítani, ha szeretnénk, hogy a chatbot egészséges és használható maradjon, így a felhasználói igényeket kiszolgálja.

A chatbot fitten tartására vehetjük példa gyanánt a Sihuhu vasúti menetrend botunkat. Ebben az érdeklődőknek két állomásnevet kell megadniuk, és a bot megmutatja az állomások közti eljutási lehetőségeket.

 

Észrevettük azonban, hogy a felhasználók további paraméterekkel egészítették ki az üzenetet, például: “átszállás nélkül”, “holnap reggel”, “utolsó” . Kezdetekben ezeket a kiegészítéseket a Sihuhu még nem vette figyelembe.

 

A felhasználói igény, hogy tovább pontosíthassák a keresési feltételeket egy logikus elvárás. A Sihuhut ezért kiegészítettük a fenti lehetőségekkel, így még fittebbé és kényelmesebbé vált a felhasználóink számára.