A funkció központú chatbotok 2 alapköve

Így a sokadik egyedi botunk után egyre jobban megértjük a felhasználók viszonyát a chatbotokhoz. A botjaink több mint 14.000.000 üzenetet kaptak, a felhasználók egyértelmű elvárásai alapján módosítottuk az algoritmusokat, hogy a leginkább kielégítse a userek elvárásait.

 

Kettő nagyon fontos pontot kell kiemelnünk, ami egy sikeres funkció központú chatbothoz elengedhetetlen:

 

  • Edukáció
  • Szabadság

 

Edukáció

A felhasználóknak érteni kell, hogy a chatboton keresztül milyen funkciókat érnek el, mi az, amit meg tudnak és mi az, amit nem tudnak megtenni. Éreztetnünk kell velük a chatbot korlátait, mert bizony vannak, és el kell kerülnünk, hogy mikor találkoznak velük, frusztrálttá váljanak. Reális elvárásokat kell támasszanak a chatbottal szemben. Ismerniük kell, hogy milyen adatokat érhetnek el az üzenő felületen és a grafikus felületen keresztül.

 

Az edukációt már az alkalmazás indításnál meg kell kezdenünk. Fejlesztőként legszívesebben minden lehetőségről tájékoztatnánk a felhasználókat, az összes funkciót bemutatnánk egy hosszú leírásban, amit a user természetesen el sem olvas majd, és a funkciók ismerete nélkül azonnal hozzáfog a gépeléshez. Meg kell találni azt az információ mennyiséget amit a felhasználó még biztosan fel akar és fel fog dolgozni, ehhez érdemes 3-4 rövid üzenetet küldeni rövid várakozási idővel.

 

 

 

 

Fontos az is, hogy csak az alap funkciókról tájékoztassuk a felhasználókat az indítást követően, majd bizonyos időközönként vagy bizonyos számú funkció használatot követően fedjük fel előtte az összetettebb és szofisztikáltabb parancsokat.

 

Saját tapasztalatunk szerint a képek használata nem célravezető, mivel nagy méretben jelennek meg és eltolják a fontos szöveges anyagokat.

 

 

 

 

Természetesen a megfelelő edukáció nem váltja ki a rosszul összeállított és nem logikus felépítésű parancsokat. Jelen esetben az elérhető funkciókra közérthető és egyértelmű, könnyen használható funkciókként tekintünk.

 

Szabadság

Több cikkben is olvastam már, hogy a felhasználóknak indítást követően quick reply-okkal kell találkozniuk, amikkel kijelölhetik, hogy pontosan mi is érdekli őket. Egy tartalom központú chatbotnál ez rendkívül fontos, mivel a felhasználók útját irányítani szeretnénk, cél hogy találkozzanak bizonyos információkkal. A funkció központú chatbotnál, ha ismerik a bot rendeltetését és korlátait, gond nélkül fogják tudni használni, így a quick replyok nem feltétlenül szükségesek, hagyhatjuk, hogy egyből “belecsapjanak a lecsóba”.

 

A szabadság tehát abban nyilvánul meg, hogy a userek akkor és azt írhatnak a botnak amit csak szeretnének, megkötések nélkül. Így a felhasználók egy jobb chatbot élményt élhetnek át.

 

A szabadságnak köszönhetően saját maguktól fedezhetik fel a bot funkciót, és feszegethetik a határokat. Miközben ők feszegetnek, mi tanulmányozhatjuk, hogy milyen új funkciókra lenne a legnagyobb igény.


Még mindig ott tartunk, hogy a felhasználók tanulják a chatbotok használatát, és a fejlesztők tanulják a felhasználók viselkedését a bot használat közben. Két folyamatosan egymásra ható erő dolgozik, és időbe telik, míg kialakul a legjobb működés tankönyvszerű leírása, ezért kérlek te is csak egy javaslatként tekints a fentebb leírtakra.

 

Mi ezt alkalmazzuk, és úgy tűnik, a megfelelő edukáció és a szabadság biztosítása a funkció központú chatbotjaink sikerének a záloga.